Se löytyi, Heidegger, se löytyi.

Tässä blogin kirjoituksessa haluan esitä ajatukseni Se Löytyi kampanjan liittyen teologisesta näkökulmasta. Artikkelini kirjassa Jeesus Kristus (Aikamedia 2022) käsittelee sitä, miten Sanoma suhtautuu kulttuuriin.Kristus suhtautuu kulttuurin monella tavalla: Hän on kulttuurin yläpuolella, sen sisällä, sitä vasta, sen rinnalla ja myös sen edessä vaikuttamassa positiivisesti. Se Löytyi kampanja on myös kulttuurinen ilmiö, joka on tuonut raikas ilma omalle teologisille tekemiselle. Kuintenkin katolinen teologi Emil Anton ja Sammolahden luterilainen seurakunnan kappalainen Maarit Hirvi ovat esittäneet huolensa Se löytyi -kampanjan heikosta teologiasta. Tämä huoli on kuitenkin mielestäni tarpeeton. Se löytyi -kirjaa ei pitäisi lukea teologisesta näkökulmasta vaan enemmän osana koko kampanjaa. Saattaa kyllä olla, että joku lukee Se löytyi -kirjaa ottaen sen kirjaimellisesti, mutta kampanjan ontologia on kuitenkin erilainen. Olen oppinut, että Tieteen Kuvalehteä ei pitäisi lukea tieteellisesti, sillä lehti on tarkoitettu harrastukseksi ja viihteeksi. Se löytyi -kirja on vain koputus ovelle, se ei ole vieras itse.

Millä tavalla Se löytyi on kulttuurinen ilmiö? Mediakampanjan pitää olla itsessään hyvin laaja ja avoin, että olisi mahdollista saavuttaa niin paljon ihmisiä kuin mahdollista. Tämä tarkoittaa, että teologisten käsitteiden pitää olla niin universaaleja kuin mahdollista.

Jokin aika sitten ostin vaaleanpunaisen nauhan kaupasta tukeakseni Roosa nauha -mediakampanjaa. Roosa nauha on Syöpäsäätiön keräys, jolla kerätään varoja suomalaisen syöpätutkimuksen ja neuvontapalveluiden hyväksi. Sain nauhan mukana pienen kiitoskortin, jossa oli vain pieni maininta nettisivuista. Mediakampanja ei edellytä syvällistä tietoa jostakin asiasta, ei edes tarkkaa tietoa tai ohjeita. Siksi tämä kritiikki, että Se löytyi -kampanjan teologinen pohja olisi pitänyt tarkistaa, on mielestäni aiheeton. Olisi kyllä ollut hyvä tarkistaa faktat ennen kirjan julkistamista, mutta meidän postmodernissa yhteiskunnassamme totuus on henkilökohtaista, suhteellista.

Filosofi Martin Heidegger ”tässä ja nyt” ajattelutapa on vaikuttanut länsimaiseen kulttuuri niin syvästi, että hänen ajatuksensa sekulaarista yhteiskunnasta on nykyään meidän populaari-kulttuurimme. Heideggerille Jumala-käsite on niin kaukana todellisuudesta, että on parempi olla puhumatta Jumalasta. Miten sitten puhua Jumalasta kulttuurissa, jossa Hänestä puhuminen ei ole normaalia? Se löytyi -kampanja on mielestäni on löytänyt (ha!) yhden tavan nousta Heideggerin kulttuurista vaikutusta vastaan. Tämä on mielestäni erittäin syvällinen teologinen voitto tulevaisuutta ajatellen, ja siksi pidän epäreiluna sitä, että Se löytyi -kampanjaa kritisoidaan teologisesta heikkoudesta, kun se on itse asiassa tarjoamassa meille teologeille uusia kanavia puhua teologiasta!

Nykyajan teologian pitäisi poistua omasta korkeasta tornistaan, missä se on ollut piilossa Nietzschen jälkeen. Se löytyi on avannut suomalaiseen kulttuuriin reitin löytää Jumala uudestaan, jopa yllättäen, vaikka ei olisi edes etsimässä Jumalaa. Tämä on Se löytyi -kampanjan nerokas idea: kristityt ovat riisuneet itsensä kaikesta oman kulttuurinsa pyhyydestä saavuttaakseen sekulaarisen yhteiskunnan. Se löytyi on suhteellinen, avoin, täynnä subjektiivisia kokemuksia. Se on niin postmoderni kuin vain voi olla.

Miten voi löytää jotain, mitä ei edes ole etsimässä? Yllätykset ovat juuri tätä. Jumala on vahvasti suomalaisten takaraivossa. Kulttuurillisesti olemme kristillinen maa. Mutta Heideggerin takia emme puhu Jumalasta. Jumala pitäisi unohtaa. Se on liian pyhää, liian korkeaa, liian epätodellista. Se löytyi -kampanjan tavoite on saavuttaa kaikki suomalaiset tavalla tai toisella. Koripalloilija ei ole yhtä kaukana kuin Jumala. Eivätkä yrittäjä tai naapuri ole epätodellisia. Tämä on erittäin mahtava mahdollisuus tarjota Jumalaa koko yhteiskunnalle vaikka yllättäen. Mutta se on juuri tämä yllätys, joka rikkoo Heideggerin kirouksen. Se, mikä oli unohdettu, mikä oli jossain varaston laatikon pohjalla, on nyt löydetty. Jumalan arvo oli unohdettu, mutta nyt, koska se on löydetty, vaikka sitä ei ollut etsitty, Jumala löytää uuden arvon ihmisissä, jotka ovat ottaneet tämän yllätyksen vastaan positiivisesti.

Se löytyi -kampanja on myös kutsu harjoitella vieraanvaraisuutta. Yhtäkkiä usko on koputtamassa yhteiskunnan ovella. Tähän asti olemme pitäneet uskon henkilökohtaisella tasolla. On ollut kulttuurillisesti huono ajatus mainita usko julkisesti. Pandemian jälkeen yhteiskunta on muuttunut. Se löytyi on saanut, minun mielestäni, vain hyvin pientä ja jopa mitätöntä kritiikkiä. Olin alussa skeptinen, voiko Alfa TV:n taloustilanne vaikuttaa negatiivisesti, mutta ei. Mietin myös, tulevatko ihmiset sanomaan julkisesti, miten väsyneitä ja skeptisiä he ovat aivopesuun, mutta ei. Kuulin Se löytyi mainos NRJ-radiosta, ja sen jälkeen radion juontaja jatkoi omaa hauskaa puhettaan Sanna Marin juhlimisesta. “Mitä ihmettä?” ajattelin.

Pastorina odotan innoissani ihmisten löytämisen vahvistamista ja haluan kulkea heidän rinnallaan tällä etsimisen matkalla, jonka monet ovat nyt aloittamassa. Sillä matkalla haluan varmistaa, että he saavat oikeita faktoja, teologisesti vahvaa ja terveellistä opetusta ja hyvää yhteyttä muiden kristittyjen kanssa. Minulla on intoa kastaa, opetuslapseuttaa ja auttaa kasvamaan niitä henkilöitä, joita tämä kampanja on saavuttanut. Ei ole kuintenkin Se Löytyi kampanja tarkoitus kasvata, kastaa, ja opetuslapseuttaa ketään. Se löytyi mediakampanja on profeetallista ”tässä olemme” ja ”tässä Jumala on” huuto postmodernisessa erämaassa.

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s